Hvis du har kigget lidt på forskellige cykellygter, har du sikkert lagt mærke til at nogle står som godkendte cykellygter, mens andre ikke gør. Det har noget at gøre med om hvor synlig den gør dig i trafikken, og her kan det være du sidder og tænker: "jamen den lygte jeg bruger på min mountain bike cykel har 1000 lumen. Der er da ingen mulighed for at billisterne ikke kan se mig, når jeg kommer cyklende!". Det kan du have helt ret i, men da ændringen af reglerne for cykler, deres lygter og andet udstyr indeholder flere tiltag og lovændringer, er det ikke sikkert at den overholder dem alle sammen.
Hvis den ikke kan overholde alle de nyeste regler, kan den ikke godkendes som en lovlig cykellygte. Er det udelukkende den lygte du bruger, og ikke som et supplement til en godkendt model, kan du ende med at få en bøde, hvis du bliver stoppet af politiet i trafikken.
Det kan derfor godt betale sig, at sætte sig lidt ind i reglerne. Det er ikke kun en ulykke i trafikken du kan undgå, ved at køre med et sæt godkendte cykellygter, men også en klækkelig bøde fra ordensmagten. Bøde taksten for at køre uden lovlige cykellygter, vil nemlig komme til at koste dig 700 kr.
Istedet for at bruge pengene på en irriterende bøde, kan du for de samme penge finde nogle rigtig lækre godkendte cykellygter, og sørge for at du er synlig når du cykler i trafikken. Så undgår du at blive vinket ind til siden af politiet i fremtiden, og giver dig samtidig en følelse af tryghed når du ved, at de andre trafikanter kan se dig komme cyklende.
Selvom du kan se hvilke lygter der er godkendt og hvilke der ikke er, er det ikke kun lygtens performance der er regler for. Hvor mange der skal bruges og måden du montere dem på, er også områder de nye ændringer omhandler.
Derfor er det en god ide, at du sætter dig ind i de nyeste regel ændringer, for at sikre dig at du holder dig inden for lovens rammer.
Trafikstyrelsen har lavet ændringer i den eksisterende lovgivning omkring krav til cykellygter flere gange, hvor sidst var i 2012.
De "dinglende diodelygter" har været en del af grunden til ændringerne i reglementet. Cyklisterne har indtil d. 1. november 2012 hvor ændringerne trådte i kraft, kunne købe de populære diodelygter der monteres på styret med en elastik, og lovligt cykle rundt på de offentlige veje. Lygten har en rigtig dårlig performance, som slet ikke blev bedre af, at mange valgte at montere dem på styret, så de hang og lyste ned i jorden.
De såkaldte billige "dingle dioder" du kan købe i mange dagligvare butikker, er med de nye ændringer blevet ulovlige at bruge, da de ikke overholder kravet om høj lysstyrke, minimummet for batteritiden og fast montering. Vil du stadig bruge dem skal du derfor supplere med en godkendt model.
I bekendtgørelsen om cyklers indretning og udstyr mv. står alle lovændringerne som trådte i kraft d. 1. november 2012 beskrevet. Vi har sat os ind i kravene, og kommer her med de cykellygte regler du bør være opmærksom på, som kan have betydning for dig.
Reglerne er gældende for cykellygter købt efter 1. november 2012. Har du købt en baglygte før datoen, er det stadig tilladt at bruge den, hvis den blot kan leve op til de tre første krav.
Ligger du inde med for- og baglygter der er købt før d. 1. januar 1998, kan du stadig lovligt bruge dem, såfremt at de kan opfylde kravet om en synlighed på 150 meter.
Cykellygterne skal være synlig på mindst 300 meters afstand
For -og baglygten skal kunne ses tydeligt på mindst 300 meters afstand, og skal kunne ses fra siden.
Forlygten skal afgive enten et hvidt eller gulligt lys, hvor baglygten skal lyse rødt.
Cykellygterne må ikke virke blændende
For -og baglygterne må ikke virke blændende og skal være synlig fra siderne.
Regler for antal og placering af lygter, på cykler med tre eller flere hjul
Har din cykel flere end to hjul skal du anbringe forlygten højest 0,5 meter inden for cyklens yderst venstre punkt.
Har din cykel flere end to hjul, og HØJEST er 1 meter bred, skal den være forsynet med mindst en baglygte. Lygten skal anbringes i cyklens midterplan eller til venstre herfor.
Har din cykel flere end to hjul, og er MERE end 1 meter bred, skal den være forsynet med mindst to baglygter. Lygterne skal anbringes højest 0,4 meter inden for cyklens yderste kanter, og med en indbyrdes afstand på mindst 0,6 meter.
Regler for påhængsvogn og sidevogn
Kører du med en påhængsvogn på din cykel, skal du have mindst en baglygte på vognen, anbragt i midten eller venstre side. Når du kører med en påhængsvogn, er lygten på vognen nok, og du skal derfor ikke også at anbringe en på selve cyklen.
Kører du med en sidevogn på din cykel, skal du have mindst en baglygte på vognen, anbragt så tæt ved dens yderste højre punkt.
Baglygterne på påhængs- og sidevogne skal opfylde de samme krav, som baglygter til cykler.
Cykellygterne skal monteres så de ikke ændre stilling under kørsel
Både for- og baglygterne skal monteres på en måde, så de ikke ændre stilling ved kørsel. Det betyder at de ikke må kunne rykke sig når du er ude at cykle, så de beholder et konstant lys både for- og bagud.
Lygter beregnet til brug på uoplyst vej, skal have et fald på lysstrålen.
Kører du f.eks. mountain bike og bruger en kraftig forlygte, skal du sænke lysstrålen så den ikke blænder modkørende trafikanter, hvis du cykler på offentlige veje.
Minimum 120 blink i minuttet, for cykellygter med blink
Har du en cykellygte som kan sættes til at blinke, skal de blinke med mindst 120 blink i minuttet.
En cykel og påhængs- eller sidevogn må ikke have andre lygter end de nævnte
Du må ikke anvende andre cykelygter end de nævnte, på cykel og påhængs- eller sidevogn.
Batteridrevet lygter skal kunne lyse i mindst 5 timer
Cykellygter der er batteridrevet, skal kunne opfylde kravene ved mindst 5 timers brug.
Det betyder at hvis lygten kan lyse med flere forskellige lys niveauer, skal den indstilling der giver lygten den korteste batteritid, kunne opfylde kravet om mindst 5 timers brug, hvor den samtidig overholder de andre krav.
Cykellygter der oplades under kørsel som f.eks. en dynamo lygte, er undtaget dette krav.
De nye ændringer er lavet for at højne sikkerheden for cyklister i trafikken, så der er mindre risiko for at de bliver overset i mørket. Men hvornår er det egentlig så mørkt, at man skal finde lygterne frem?
Da mørket ikke falder over Danmark med samme hastighed, som når man trykker på kontakten til lyset i stuen, kan det godt være svært at vide hvornår det er påkrævet at man cykler med cykellygter. Meninger om hvornår det er nødvendigt med cykellygter på cyklen, kan være ligeså mange som vi er personer i Danmark, så derfor er det vedtaget at de skal tages i brug når solen er gået ned.
Og så er vi samme sted igen, for hvordan kan man vide hvornår solen er gået ned, uden at have en klar og fri udsigt til solnedgangen?
Her kan soltider.dk hjælpe dig. Via denne hjemmeside kan du hurtigt og nemt gå ind og se, hvad tid solen står op og går ned i hvilken somhelst by.
En anden måde du kan holde styr på solens op –og nedgang, er ved at bruge en af de mange vejr apps.
Der findes mange forskellige apps, hvor en af dem er den gratis "solopgang solnedgang" til android.
Til apple brugerne kan Yahoos app "Yahoo vejret" fortælle dig præcist hvornår lygterne skal tændes.
Der er rigtig mange der hver dag begiver sig ud på de offentlige veje, og hver dag sker der ulykker. Selvom du følger færdselsreglerne og passer ekstra godt på, når du færdes i trafikken på din cykel, vil der altid være en risiko for, at en anden ikke er ligeså opmærksom som dig. Det er ikke altid at skaden sker hos personen der begår fejlen, og derfor at det rigtig vigtigt for dig som cyklist, at gøre dig så synlig som muligt, så du undgår at komme i nærkontakt med en bil.
Skulle det ske at du er uheldig på en cykeltur, og du ender med en skade på din cykel, er det rart at være forsikret. Men har du været glemsom og ikke husket at få lys på cyklen, inden du sætter dig op i sædet, kan det komme til at gå ud over din erstatning.
”Hvis en anden cyklist, bilist eller anden trafikant kører ind i dig og ødelægger din cykel, mens du kører uden lys, så kan du få nedsat erstatningen for cyklen, fordi du har udvist uagtsomhed ved at undlade cykellygterne”
udtalte Riccardo Krogh Pescatori tilbage i oktober 2011, som konsulent for Forsikringsoplysningen.
Det er ærgeligt at stå efter et uheld, og have del i skylden fordi du har glemt din godkendt cykellygte derhjemme, selvom du har overholdt alle andre færdselsregler. Realiteten er dog, at bilister har rigtig mange ting de hele tiden skal holde øje med. Der er konstant kamp om deres opmærksomhed, og derfor er det vigtigt at du deltager i den ”kamp”, så de ser dig i tide og du undgår at komme ud for et uheld. For både dit helbred og pengepungs skyld.
Her hos cykel-lygter.dk har vi et kæmpe udvalg af forskellige modeller. Det er ikke altid, at en cykellygte er beregnet til brug på offentlige veje, men istedet til at lyse op i en anden samhæng. I sådan en situation er det ikke nødvendigt at den overholder reglerne for cykellygter. Kommer man derimod alligevel ud hvor færdselsreglerne gælder, er det vigtigt at kunne supplere cyklen med lovlige cykellygter, som overholder kravene fra bekendtgørelsen.
Vi har rigtig mange modeller som er godkendte efter de nyeste regler. Om du er på udkig efter en genopladelig cykellygte der også er en fryd for øjet, eller bare vil have en billig lygte der gør andre opmærksom på dig i trafikken, har vi helt sikkert den helt rigtige model til dit behov.
Et par godkendte modeller fra vores udvalg:
Som nævnt ovenover, så er det ikke altid meningen med en cykellygte, at den skal hjælpe dig til en større synlighed, når du cykler på vejene. Er du f.eks. en MTB rytter der elsker at suse gennem skoven på din mountain bike, så er du ligeglad med om din lygte overholder kravene fra trafikstyrelsen. Her vil dit fokus være på om den kan lyse kraftigt nok, så du kan se hvad der kommer af forhindringer forud. Kan lygten holde til at himlen åbner sig, og regnen siler ned over den, eller løber batteriet tør for strøm efter et par tramp i pedalerne.
Her er det helt andre krav der bliver stillet til cykellygten, og det ved producenterne godt. De designer deres modeller efter andre forhold, og lægger et fokus på andre værdier, end dem der bliver lavet til godkendt brug på offentlige veje.
Et lille udvalg af vores mange(ikke godkendte) cykellygter, velegnet til MTB kørsel:
Se hele udvalget af cykellygter her
Kommentar